Samochód potrącił młodego rowerzystę na ścieżce rowerowej (zdjęcie)
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowskie wyjaśniają okoliczności potrącenia 11-letniego rowerzysty do którego doszło w Wyszkowie. Ranny cyklista został przetransportowany do szpitala w Warszawie.
Rowerzysta - zgodnie z polskimi przepisami - jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, takim jak kierowca samochodu i motocyklista. Ma więc prawa, ale i obowiązki.
Najczęstsze błędy kierowców to wymuszenie pierwszeństwa, nieprawidłowe wyprzedzanie i skręcanie. Z kolei cykliści najczęściej powodują wypadki, ponieważ nie ustępują pierwszeństwa, źle sygnalizują skręt albo jadą zbyt szybko. Policjanci radzą zarówno kierowcom, jak i rowerzystom przestrzegać przepisy ruchu drogowego. Kierowcy jak i cykliści powinni też zwolnić.
Należy pamiętać, że potrącenie pieszego czy rowerzysty z prędkością nieco wyższą niż 50 km/h najczęściej kończy się jego śmiercią.
Na drodze dla rowerów obowiązują takie same zasady jak na jezdni dla aut: jeździmy prawą stroną, pieszy ma pierwszeństwo na pasach, a na skrzyżowaniach tras dla rowerów, na których o pierwszeństwie nie decydują znaki, obowiązuje reguła prawej ręki.
Cyklista ma obowiązek korzystać z drogi lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Po zmroku rowerzyści muszą używać świateł, choć prawo tego nie nakazuje nawet w dzień warto korzystać z kasków i odblasków. Na drogach, przy których jest pobocze, cyklista nie powinien jechać pasem przeznaczonym dla samochodów. Na jezdnię może zjechać tylko wówczas, gdy pobocze jest zbyt wąskie albo nie nadaje się do jazdy z innych przyczyn. Rowerami nie wjeżdżamy także na drogi ekspresowe i autostrady oraz pozostałe ulice oznaczone znakiem B-9.
Sporne sytuacje z udziałem rowerzystów i ich rozwiązania, wynikające z przepisów:
Przejazd rowerowy
Kierowca na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej zawsze ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe. Kierowca skręcający w drogę poprzeczną musi ustąpić rowerzystom zbliżającym się do przejazdu niezależnie, z której strony nadjeżdżają. To jeden z przepisów wprowadzonych w maju 2011 r., by zwiększyć bezpieczeństwo cyklistów.
Wyprzedzanie przez rowerzystę
Rowerzysta ma prawo wyprzedzać inne pojazdy z prawej strony. Przepisy nie nakazują jednak kierowcom zostawić mu miejsca, ale dobrze to zrobić. W odwrotnej sytuacji zmotoryzowani muszą zachować od wyprzedzanego cyklisty metr odstępu. Rowerzysta ma pierwszeństwo, gdy jedzie na równi z samochodem lub szybciej i chce przejechać przez skrzyżowanie na wprost, a kierowca skręca w prawo, przecinając jego tor jazdy. Kierowcy często o tym zapominają i spychają rowerzystów na krawężnik lub zajeżdżają im drogę. Dla własnego bezpieczeństwa cykliści nie powinni jednak wyprzedzać pojazdów sygnalizujących skręt w prawo.
Jazda rowerzystów obok siebie
Zgodnie z przepisami rowerzyści mogą jechać drogą obok siebie, ale tylko pod warunkiem, że nie utrudnia to ruchu innym pojazdom.
Przejazd przez przejście dla pieszych
Kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu, ale cyklista nie ma prawa na nie wjechać. Zawsze musi wcześniej zsiąść z roweru i przeprowadzić go przez pasy. Wjazd rozpędzonego rowerzysty pod auto to niestety częsta i bardzo niebezpieczna sytuacja.
Rowerzysta może jeździć po chodniku, gdy ma pod opieką innego cyklistę, młodszego niż 10 lat. Ma też do tego prawo, gdy na równoległej jezdni nie ma pasa ruchu dla rowerów, dopuszczalna prędkość jest większa niż 50 km/h, chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a obok nie biegnie droga rowerowa. Cyklista może też jeździć po chodniku podczas złej pogody (np. ulewy, mgły czy wichury). Zgodnie z kodeksem drogowym rowerzysta musi po chodniku jechać powoli i przepuszczać pieszych.
Droga dla pieszych i rowerów
Na drodze dla pieszych i rowerów oznakowanej znakiem C13-16 z podziałem pionowym rowerzysta może jechać tylko po tej stronie, która jest zaznaczona symbolem roweru na tablicy. Rowery jadące z przeciwnych kierunków przestrzegają na swojej połowie ścieżki podstawowych zasad ruchu prawostronnego. Gdyby ścieżka była oznakowana znakiem z podziałem poziomym (np. rower na dole tablicy, a piesi na górze), rowerzysta mógłby jechać dowolną stroną uważając na ludzi. Ale dla bezpieczeństwa w takiej sytuacji zaleca się trzymanie prawej krawędzi drogi. Niedopuszczalna jest jazda po całej szerokości chodnika i lawirowanie pomiędzy pieszymi, zwłaszcza z dużą prędkością.
Rowerzysta na skrzyżowaniu
Zgodnie z przepisami, rowerzysta na skrzyżowaniu - w tym na rondzie - nie musi trzymać się prawej krawędzi pasa, jeśli z tego pasa można zjechać więcej niż w jednym kierunku. Zapis wprowadzono w 2011 r. m.in. po to, by poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym. Na rondach skręcający w prawo z lewego pasa muszą przepuścić pojazdy jadące prosto prawym pasem, także rowerzystów. Wielu kierowców nie zauważało jednak cyklistów jadących przy krawężniku i zajeżdżało im drogę.
podkom. Damian WroczyńskiŹródło zdj. KPP Wyszków