Dzisiaj jest: sobota, 26 września 2020

eWyszków » Wiadomości » Nie lekceważ - reaguj!

Nie lekceważ - reaguj!

13 września 2020, 13:10, KGP, red. Miłosz Magrzyk

W 2019 roku w Polsce w wyniku samobójstw życie straciło 5255 osób, w tym 756 kobiet i aż 4497 mężczyzn. Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom obchodziliśmy 10 września.

Praktycznie każdy z nas miał przynajmniej raz w życiu doświadczenie suicydalne (samobójcze) - stracił w ten sposób kogoś, kogo znał, sam miał myśli samobójcze lub zetknął się z nimi u innych. Niewiele osób wie jednak, jak rozpoznać i uratować samobójcę. Myśli samobójcze mogą dotyczyć każdego, bez względu na wiek.

Aby skutecznie zapobiegać temu zjawisku, trzeba dowiedzieć się, w jaki sposób rozpoznawać i w jaki sposób rozmawiać z ludźmi będącymi w kryzysie.

Osoba zagrożona samobójstwem może dawać nam sygnały, których nie należy lekceważyć, np.:

- mówić o popełnieniu samobójstwa;

- mieć problemy z jedzeniem i spaniem;

- drastycznie zmieniać swoje zachowanie;

- wycofywać się z kontaktów towarzyskich;

- tracić zainteresowanie pracą, szkołą, swoim dotychczasowym hobby itd.;

- przygotowywać się do śmierci, pisać testament, list pożegnalny, porządkując swoje sprawy;

- rozdawać ważne dla niej rzeczy;

- podejmować ryzykowne działania;

- wykazywać zainteresowanie problemem śmierci i umierania;

- nie dbać o swój wygląd zewnętrzny;

- zwiększyć spożycie alkoholu, narkotyków lub leków.

Osoba zagrożona samobójstwem mogła wcześniej podejmować próby pozbawienia siebie życia lub się okaleczać. Jedną z przyczyn samobójstwa mogą być również doświadczenia utraty, m.in. bliskiej osoby, ale również ważnych dla niej dla danej osoby wartości, planów czy idei.

Jak pomóc?

Jeśli ktoś powie tobie, że myśli o samobójstwie lub ujawnia przytoczone symptomy:

- nie obawiaj się porozmawiać o tym, nie okazuj zdziwienia i zaskoczenia;

- rozmawiaj, nie bój się, że twoje zainteresowanie tematem i dyskusja będą dla niej zachętą do realizacji planów;

- miej dla niej czas, okaż zainteresowanie i wsparcie;

- okaż gotowość do słuchania, pozwól na okazywanie emocji i akceptuj je;

- nie oceniaj, nie dawaj rad;

- szukaj pomocy u osób oraz w instytucjach pomocowych, takich jak: psycholog, psychiatra, telefon zaufania (800 702 222 lub 1161 23), ośrodek interwencji kryzysowej czy poradnia zdrowia psychicznego.

Uratować życie to uratować ciało, ale żeby uratować człowieka trzeba uratować jego chęć życia. To nie tylko problem profesjonalnej pomocy, ale zwykłej ludzkiej życzliwości. Tam, gdzie jest niebezpieczeństwo, jest także możliwość ratunku.



Źródło zdjęcia: https://pixabay.com/pl/
  

UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności. [Zamknij]