Dzisiaj jest: wtorek, 12 listopada 2024

eWyszków » Wiadomości » Jak działa przekładnia kątowa?

Jak działa przekładnia kątowa?

30 stycznia 2024, 18:36, Materiał partnera, artykuł sponsorowany

Przekładnia kątowa to mechanizm wykorzystywany do przeniesienia mocy. Zastosowane tu koła napędowe i napędzane są ustawione względem siebie pod kątem 90 stopni. Dzięki temu układ ten charakteryzuje się relatywnie niewielkimi rozmiarami i wieloma innymi właściwościami, które opiszemy w niniejszym artykule.

Po co buduje się przekładnie kątowe?

 

Rolą przekładni kątowej jest dostosowanie liczby obrotów i wartości momentu obrotowego do charakterystyki napędzanego urządzenia. Jest to konieczne, ponieważ znaczna część silników nie jest (pod tym względem) dostosowana do odbiorników. Każda przekładnia generuje straty, które wynikają z tarcia pomiędzy zębami. Ich wartość jest w tym przypadku dość niska i z reguły nie przekracza kilku procent. Im wartość strat jest mniejsza, tym większa jest sprawność układu. Jej wzrost oznacza również, że zastosowana przekładnia wytwarza w trakcie pracy mniej ciepła.

Jak zbudowane są przekładnie kątowe?

Zgodnie z tym, co napisaliśmy wcześniej, wał wejściowy przekładni kątowej jest prostopadły względem wału wyjściowego. Takie rozwiązanie sprawia, że:

przekładnia zajmuje mniej miejsca,

istnieje możliwość skrócenia długości całej przekładni,

lżejsza przekładnia ogranicza straty,

element można zamontować w ciasnych miejscach.

Przekładnia kątowa umieszczona jest najczęściej w integralnym korpusie, który wypełniony jest smarem o określonych parametrach. Dzięki temu jej praca jest całkowicie bezobsługowa, co oczywiście przekłada się na dłuższy czas bezpiecznej eksploatacji.

Zalety przełożenia kątowego - co warto wiedzieć?

Dzięki swej konstrukcji przekładnia kątowa zapewnia dużo lepsze parametry pracy niż standardowa przekładnia prosta. Widać to zwłaszcza na przykładzie wartości przełożeń, które w przypadku układów kątowych są po prostu znacznie większe. W tym przypadku zastosowanie układu prostego wymusiłoby montaż przekładni dwustopniowej, czyli zajmującej znacznie więcej miejsca i wymagającej uważnej opieki konserwatorskiej.

Najważniejsze zalety przekładni kątowych, to:

dobra wydajność, wynikająca z dopasowanej konstrukcji i stosunkowo niewielkich strat mocy,

przekładnia kątowa wyposażona jest w dużą liczbę zębów i charakteryzuje się ograniczoną ilością wytwarzanego hałasu,

duży zakres przełożeń, w związku z czym przekładnia może być wykorzystywana do wielu różnych zastosowań.

Wadą takiego rozwiązania jest mniejsza odporność na obciążenia wynikające z dużej prędkości obrotowej. W związku z tym przekładnie stosuje się w aplikacjach, w których prędkość ta nie jest aż tak wysoka.

Jak widać, przekładnie kątowe to kompaktowe układy przeniesienia mocy, które łączą w sobie wszechstronność, duże przełożenie i jednocześnie są łatwe w konserwacji i obsłudze.



Zdjęcie poglądowe. Źródło: eanet.pl
  

UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności. [Zamknij]