Dzisiaj jest: niedziela, 22 września 2019

eWyszków » Wiadomości » 3 osoby oszukane przez cyberprzestępców. Stracili łącznie ponad 70 000 zł.

3 osoby oszukane przez cyberprzestępców. Stracili łącznie ponad 70 000 zł.

2 września 2019, 09:03, KPP Wyszków, red. MK

W dwóch przypadkach wszystko zaczęło się od SMS z informacją o małej zaległości i linkiem przekierowującym na stronę banku. W kolejnym, telefonem przedstawiciela "banku".

Coraz więcej sposobów wymyślają oszuści internetowi, aby wejść w nielegalne posiadanie naszych danych, które później będą chcieli wykorzystać do kradzieży środków z naszych kont bankowych. Ten nowy sposób polega na wysłaniu niewinnie wyglądającej wiadomości SMS, gdzie nadawca podszywa się pod znaną nam firmę np. dostawcę prądu i prosi o dopłacenie niewielkiej kwoty zaległości. Do wiadomości dołączony jest link do dokonania stosownej płatności. W rzeczywistości przekierowuje na fałszywą strony pośrednika płatności, a następnie - na fałszywą stronę banku. W taki sposób nieświadomie nasze dane do bankowości elektronicznej są przechwytywane przez oszustów, którzy bez żadnych skrupułów pozbawiają nas naszych wszystkich oszczędności.

Tak było w przypadku 2 osób, które zgłosiły się do Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie. Otrzymali wiadomości SMS z informacją o zaległości w wysokości 3,81 zł za ostatnią płatność za prąd z linkiem przekierowującym ich do płatności. Wpłacając tę niewielką kwotę stracili swoje oszczędności - łącznie 35 000 zł. W trzecim przypadku do mężczyzny zadzwonił oszust - podając się za "przedstawiciela banku" z informacją o problemach zaistniałych na jego koncie. Oszust uzyskał niezbędne mu dane do późniejszego popełnienia przestępstwa. Mężczyzna dał się oszukać, ponieważ numer z którego dzwonił do niego oszust wyświetlił się w jego telefonie pod nazwą banku w którym miał konto.

Policja apeluje, aby w każdym przypadku, gdy chodzi o transakcje internetowe, nawet związane z niewielkimi kwotami pieniędzy stosować zasadę szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania. Pamiętajmy! Nigdy, nikomu nie udostępniajmy kodów autoryzacyjnych i sprawdzajmy, czy strona na której się logujemy, jest bezpieczna.

Jak nie paść ofiarą oszusta?:

- Zawsze sprawdzaj adres formularza logowania do konta czy poczty e-mail - jeśli zauważycie, że adres w jakikolwiek sposób się zmienił, nie logujcie się. Nawet, jeśli była to zmiana zaplanowana przez bank, musicie o tym zostać poinformowani.

- Nigdy nie podawaj swoich danych na stronach, które nie są szyfrowane - chodzi o protokół HTTPS, który symbolizuje dobrze nam wszystkim znaną kłódkę, którą znajdziemy przed adresem strony. W momencie kliknięcia w kłódkę powinien wyświetlić się certyfikat bezpieczeństwa. Podawanie swoich danych na stronach, które nie mają zabezpieczenia protokołem HTTPS, jest skrajnie nieodpowiedzialne.

- Nie podawajcie swoich danych dostępowych obcym osobom - szczególnie dotyczy to próśb, które docierają do naszych skrzynek e-mail. Jeśli dostaniecie taką wiadomość, zadzwońcie do banku, urzędu czy dostawcy mediów i zapytajcie, czy mają z tym coś wspólnego.

- Sprawdzajcie, komu przesyłacie swoje dane lub pieniądze.

- Zainwestujcie w dobre programy antywirusowe.
  

UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności. [Zamknij]